Vilket digitalt ekosystem skall man satsa på: Microsoft, Google eller Apple?

Facebooktwitterlinkedinmail

 

Jag läste en intressant artikel i The Verge om vilket digitalt ekosystem man skall satsa på.

Artikeln beskriver i olika dimensioner de olika spelarnas styrkor och jag skulle satsa enligt följande:

Music:

Apple Itunes: Apple har helt klart definierat Spotify som ett hot och planerar att uppdatera sin Itune store

Microsoft & Sony

Amazon

Vinnare: Spotify & Facebook

 

Film & TV:

Netflix har ett brett spektra av partners och kommer nu även att men är kanske inte tillräckligt starka i sig själva?

Även HBO kommer att etablera sig här men detsamma gäller för dom?

Google TV and Apple TV fungerar fortfarande inte tillräckligt bra enligt flera källor.

Vinnare: Detta är ett fragmenterat område och det finns ingen tydlig vinnare

 

Reading:

Apple

Google

Vinnare: Amazon: starkast plattform för läsning.

 

Gaming:

Mobile: Apple

Vinnare: Desktop Console: Microsoft och Sony. Eftersom konsolen står i hemmet så kan den och kommer att använda för ett helt spann av andra saker inom Home Automation t ex. Det ger Microsoft och Sony en fördel inom detta område.

 

Mobile:

Android: Använder själv men patentstrider kan påverka tillväxten.

Windows Phone inom företag: Tror att Nokia för företagsmarknaden inte är helt fel på det med sin Windows Phone och skall inte underskattas.

Vinnare: iPhone: Baserat på vad som händer med iPhone5 lanseringen i september så tror jag att iPhone kan komma att ta in på övriga. Notera dock att dom bara är nummer 3 när det gäller försäljning under Q2 2012.

 

Desktop:

Apple

(Google)

Vinnare: Microsoft äger desktopen hos de flesta och trots olika försök med Linux, Android osv så står Microsoft starka här.

 

Shopping and payments:

Google

Facebook

Microsoft: har tillgång till företagsmarknaden och kan på det sättet kanske lansera bra lösningar inom området.

Amazon: Företaget är handel och har det i sina gener. Det tror jag kan avgöra inom detta område.

 

Sociala medier:

Google: Tuff väg att få upp användningen till en konkurrerande nivå med Facebook

LinkedIn: Fokuserar på affärsnätverkande och gör det framgångsrikt. Tjänar rejält med pengar.

Vinnare: Facebook (Microsoft): Kombinationen är stark och jag tror det blir svårt för Google att äta sig in tillräckligt mycket i denna kaka.

 

Integration:

Apple

Google

Facebook

Microsoft

Vinnare: Amazon:  Har en mycket större agenda än man kanske först förstår. Mycket brett tänk kring APIer, integration, datawarehouse osv

 

Business:

Google: Nät, småföretagare, online verktyg

Apple: har ingen tillräcklig backbone struktur för företagen att ens utvärdera Apple som alternativ även om desktopen är ett alternativ även med tanke på BYOD trenden.

Vinnare: Microsoft: Man äger desktopen och har flera företagslösningar som går djupt in i företagens DNA. Tror inte man skall räkna bort Microsoft inom detta område. Dom äger och kommer och fortsätta äga.

 

SUMMERING

Genom att poängsätta de olika kategorierna där 3 är bäst förberedd och 1 minst förberedd men ändå finns på banan så framträder följande matris:

Kategori Amazon Apple Facebook Google Microsoft Sony
Business 1 2 3
Desktop 1 2 3
Film & TV 1 1 1 1 1
Gaming console 1 1 3 3
Integration 3 1 1 1 2
Mobility 3 3 2
Music 1 2 3 1 1
Reading 3 2 1
Shopping and payments 3 1 2 2
Sociala medier 3 1
Totalt Resultat 10 12 10 13 17 5

Enligt denna uppskattning så har Microsoft det mest kompletta eco systemet och det enda område man saknar reell närvaro är inom Reading segmentet.

Vad finns det för synpunkter kring detta? Pekar jag på fel vinnare? Andra tankar?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.