Digitala trender 2013 – uppföljning

Facebooktwitterlinkedinmail

I slutet på 2012 skrev jag ner några av de digitala trender som jag såg för 2013. Det är kanske dags att reflektera över dessa? Hade jag rätt eller fel eller kanske mittemellan?

Digitala trender nr 1. Resultat regerar: sluta snacka, leverera

Inom SEO och online annonsering så kommer kraven på resultat att öka vilket innebär att det inte bara går att snacka sig till uppdrag utan man måste kunna leverera resultat.

RESULTAT: Jag tycker att kraven på resultat inom SEO och online annonsering har ökat vilket är en sund utveckling.

Digitala trender nr 2. Kompetentare köpare

Fler och fler företag får kompetenta köpare av digitala tjänster vilket leder till  slutsatsen på föregående punkt. Under 2012 har fler och fler utbildningar dykt upp med fokus på sökordsoptimering men även utbildningar av e-handlare har blivit fler under 2012 vilket också gör att utbudet av kompetent personal breddas.

RESULTAT: Tycker att detta går åt rätt håll men fortfarande är det för få företag som förstår de digitala kanalerna.

Digitala trender nr 3. Bi lösningar gör sitt intåg även inom Ehandel

Business Intelligence är ett hett område där konkurrensen ökar när fler och fler molnbaserade verktyg såsom BIME Analytics med flera dyker upp på marknaden. Både BIME och gaddanalytics.com är exempel där t ex Google Analytics  för flera sajter kan användas för att benchmarka sin konvertering och andra mätvärden mot andra företag. Dvs Business Intelligence blir inte enbart för internt bruk utan även för att jämföra sig med andra eller för att göra information publik via automatiskt uppdaterade dashboards. Vi kommer se mer av detta under 2013.

RESULTAT: Känns inte som detta har gått i uppfyllelse. Känns som det har rört sig sakta framåt men inte så snabbt som jag trodde.

Digitala trender nr 4. Hemsidorna återerövrar reklamen – mindre gratis reklam för Facebook

De senaste åren har fler och fler kända varumärken länkat till sin Facebook sida i TV och printbaserade annonskampanjer istället för sina egna hemsidor. Jag tror att detta kommer ändras tillbaka under 2013 beroende på att dels företagen lär sig mer om hur sociala medier fungerar men framförallt för att konsumenten har blivit mer och mer kräsna i sitt tryckande på  företags ”Gillar” knappar. Vidare kan man företaget beskriva sitt erbjudande mycket bättre på sin egen hemsida. Att man sedan därifrån driver likes är en annan fråga.

RESULTAT: Detta tycker jag har hänt. Känns inte lika vanligt i företagens reklam att man hänvisar till sin Facebook sida. Detta i sin tur är väl en konsekvens av att företagen som kör stora TV och print kampanjer har blivit mer kunniga.

Digitala trender nr 5. Omdömen och social shopping kommer bli viktigare

Personliga referenser i samband med inköp kommer bli viktigare och viktigare. Detta märks under 2012 att fler och fler e-handlare har börjat med egna insamlingssystem av omdömen precis som Prisjakt och Pricerunner också har. Ett annat exempel på detta är att Trustpilot tar in nytt kapital. Jag tror att vi under 2013 kommer få se fler tjänster där social shopping står i fokus.

RESULTAT: Definitivt sant. Sajter som Fancy.com har blivit ett rejält steg mot social shopping.

Digitala trender nr 6. Utslagningen av mobila betalningsplattformar kommer påbörjas

2012 har varit året då mobila betalningsplattformar har lanserats på löpande band. Idag har vi t ex PayexiZettlePayairSwishSeQRWywallet med flera. Under 2013 tror jag att den marknad dels kommer mogna men det kommer även innebära att det kommer utkristallisera sig vinnare bland dessa plattformar.

RESULTAT: Detta har gått långsammare än jag trodde. Har inte upplevt att användningen har rusat i höjden på det sättet som jag förutsatte. Det innebär vidare att ingen utslagningen har skett på det sättet jag trodde. För mer information om mobila betalningsplattformar läs min artikel ”Mobila betalningsplattformar – vem segrar?

Digitala trender nr 7. Facebook användningen stagnerar och nya sociala nätverk som är ännu mer personliga kommer växa fram

Facebooks annonsplattform har kritiserats på flera håll och jag tror att fler och fler konsumenter kommer bli medvetna om att deras sociala profil används i annonseringssyften. På sikt kommer det dyka upp tjänster där konsumenten får betalt för att delta i annonskampanjer och inte som det är nu att man i princip är med bara för att man har gillat en produkt. De nya sociala nätverken kommer innehålla många fler nya typer av sociala funktioner.

RESULTAT: Konsumenten känns inte ha kommit så långt i sin medvetenhet utan detta kommer dröja ytterligare några år.

Digitala trender nr 8. Relevans viktigare och viktigare

Konsumenten blir som sagt mer och mer medveten om sitt värde och marknadsföringsflödet blir hela tiden större och större. Detta innebär att budskapen som skickas från företag måste vara mer och mer relevanta för att bli  väl mottagna av konsumenten (och för att det överhuvudtaget kommer att tas emot)

RESULTAT: Detta har uppfyllts och relevansen kommer fortsätta att bli viktigare och viktigare.

Digitala trender nr 9. Förändrade sätt att konsumera TV

Under 2012 lanserades tjänster som Netflix och Magine i Sverige och det kommer förändra sätter vi tittar på TV och vilken typ av enhet vi använder för att göra detta. Tror vi kommer se en spännande utveckling inom detta område.

RESULTAT: Detta har bara fortsatt under 2013. Tjänster som Magine, Viaplay, United Screens osv är nog bara början på vad vi kommer se inom ramen för så kallade OTT (Over The Top) tjänster.

Digitala trender nr 10. Bildbaserade sociala medier och tjänster kommer fortsätta växa

Jag tror att vi bara har sett början med tjänster som Instagram och Pinterest under 2012. Nu har ju även Twitter kommer med bättre bildstöd och tjänster som Postify driver också på möjligheterna med bildbaserade lösningar.

RESULTAT: Bildbaserade sociala medier och tjänster har fortsatt växa. Exempelvis känns det som om min yngsta dotter redan har lämnat Instagram och fokuserar nu helt på Snapchat. Tror vi kommer se ännu mer bild och videobaserade lösningar under 2014.

Digitala trender nr 11. Digitaliseringen av pappret kommer ta fart

QR koder, NFC med flera tekniker kommer att vinna mark även i Sverige så att pappersprodukter kan bli digitala på ett helt annat sätt än vad det har varit. Företagen kommer att bygga mobilanpassade landningssidor baserade på HTML5 så att dessa enkelt går att läsa, beställa från eller vad man nu vill skall göras. Tror att vi kommer se en stor ökning av detta under 2013.

RESULTAT: Det verkar som detta teknikområdet inte alls utvecklas i den takten jag trodde. QR koder har inte alls tagit fart och det verkar som det inte finns i fler annonser idag än vad det gjorde för ett år sedan.

Digitala trender nr 12. Html5 vinner mark

Html5 kommer att bli en mer och mer komplett standard vilket underminerar behovet av appar på respektive enhet. Att installera appar känns som att gå tillbaka 10-15 år i tiden då man fortfarande sprang runt på företag och uppdaterade klienter så fort det kom en uppdatering av programvaror. Jag tror att konsumenterna komma tröttna på att hålla på att uppdatera sina klienter och dessutom tror jag att företagen kommer tycka det är för dyrt att ha olika applikationer för olika plattformar.

RESULTAT: Detta håller på att uppfyllas och t ex SAP väljer att satsa på HTML5.

Digitala trender nr 13. Privat ekonomi på nätet
Vi kommer se fler och fler smarta tjänster kring privatekonomi på nätet. Inte bara shopping tjänster utan tjänster där du kan övervaka din ekonomi och göra smarta leverantörsval. Exempel på tjänster att hålla ögonen på är t ex Smartbudget som har varit nominerad två år i rad på Internet Worlds topp 100.

RESULTAT: Inom detta område har det hänt mycket 2013: Schibsted köpte Compricer och har utökat sin satsning på SPiD. Dessutom har Smartbudget fått två starka konkurrenter i Qapital och Tink. Jag tror vi kommer se fortsatt utveckling inom detta område 2014.

Sammanfattningsvis så har många av de digitala trender som jag identifierade levererat även om där är några som antingen går långsammare eller inte alls har uppfyllts. Skall bli intressant att se vad som händer inom ovanstående områden 2014.