SPiD banar väg för nya inkomstkällor för Schibsted

Facebooktwitterlinkedinmail

SPiD som är Schibsteds inloggnings och betalplattform som används av t ex Aftonbladet.se Plus har nu börjat leverera resultat för Aftonbladets norska kollegor, Bergens Tidene.

Som jag tidigare har diskuterat i inlägget om mobila betalningar så kan Schibsted ha ett litet guldägg i SPiD. Denna plattform i kombination med mycket trafik på sina sajter och satsningen på privatekonomiområdet t ex i form av köpet av Compricer lägger en grund till vad man kommer kunna göra:

– man har användaridentiteten via SPiD

– man har betalfunktionalitet via SPiD

– man har trafiken från alla sina sajter med Aftonbladet och Blocket i spetsen.

– man har kundinformation via sina privatekonomitjänster.

Kombinera ihop och Schibsted har ett mycket starkt erbjudande till annonsörer om vilken målgrupp som man kan nå genom att annonsera på Schibsteds sajter, kan paketera erbjudanden till konsumenten och i nästa steg till och med låta användaren vara en del av affärslogiken i annonsaffären (läs: om vi får använda oss av ditt namn i annonserna mot dina vänner så får du x månader av Aftonbladet Plus tjänsten utan kostnader eller liknande)

Skall bli intressant att se hur detta kommer att utvecklas.