Social shopping – vad är det?

Facebooktwitterlinkedinmail

Idag finns det ett stort antal prisjämförelsesajter som jämför priser på allt från mobiltelefoner till byggvaror. Dessa fungerar utmärkt för produkter som har egenskaper, där det inte finns ett stort behov av att känna på produkten, där experters omdömen väger tungt och där bredare diskussioner kring produkterna är intressanta.

Flera prisjämförelsesajter har också försökt jämföra priser på produkter som kläder, heminredning, möbler osv men användbarheten av sådana jämförelser är av lägre värde. Detta beror framförallt på att dessa produkter köps utifrån andra kriterier än pris och egenskaper utan orsaker såsom känsla, vad vänner tycker osv. Dessa produktkategorier kan vi kalla emotionella produkter.

Att handla en tröja utifrån färg är kanske inte det enda kriteriet för hur jag skulle handla en tröja utan saker som nyans, material, knappar, hur halsen ser ut osv. Dessutom vill jag gärna stämma av med någon jag litar på, dvs inte vilken expert som helst utan någon som står mig nära.

En av fördelarna med att gå på ett shopping center med några vänner är just att få andras åsikter och tankar om produkter jag är intresserad av.

Social Shopping

Social shopping är ett sätt för e-handeln att närma sig den fysiska handeln när det rör emotionella produkter.

Social shopping innebär att jag kan tala om för vänner vilka produkter jag gillar, som jag äger, som jag undrar över och mina vänner kan se detta likväl som jag kan se vad dom gillar, äger eller undrar över.

Det bästa exemplet på Social Shopping tycker jag att Fancy är. Fancy har produkter som är intressanta, roliga, snygga och som engagerar mig och mina vänner som konsumenter. Dessutom har man byggt en snygg integration till andras butikers sortiment som gör att du kan beställa direkt hos Fancy istället för att länka till butiken och tappa besökaren.

Vidare så integrerar man med Facebook, Google+ och Twitter på ett bra sätt.

Så varför inte använda Facebook för Social shopping? Det handlar om kontexten. Jag är inte på Facebook för att handla och dessutom är inte Facebook optimerat på samma sätt som Fancy för att göra en bra Social Shopping upplevelse. Däremot kan sajter som Fancy använda sig av Facebook som en kommunikationskanal.

Någon som har några andra exempel på bra social shopping sajter så skicka dom gärna. 🙂

Publicerad i IT