Olika typer av sökmotorer

Facebooktwitterlinkedinmail

Sökmotorer är för många företag det viktigaste sättet att marknadsföra sig online. Bland de sajter som jag jobbar med så står Google för mellan 40-80 % av all trafik till sajterna. Dvs sökmotorerna är viktiga. Utöver detta så finns det ett antal andra sajter som är sökmotorer men som definieras som hänvisningstrafik vilket jag tänkte belysa här. Jag har utgått från ett inlägg på online technology updates blogg och sedan utvecklat från detta.

Det bästa med samtliga sökmotorer är att de levererar mer eller mindre relevant trafik till din sajt.

Normalt sett när jag läser om SEO så handlar det om att optimera för Google eller något av de mindre alternativ som finns men det finns andra aspekter på sökmotorer vilket innebär att man kanske måste jobba med annan typ av optimering.

Google och andra spindelbaserade sökmotorer

Spindelbaserade sökmotorer använder automatiserade program för att leta upp och kategoriserad webbsidor.

Det automatiserade programmet hittar en webbsida, laddar ner den och analysera information som presenteras på sidan. Detta är en automatisk process. Webbsidan läggs sedan till sökmotorns databas. Sedan när en användare gör en sökning använder sig sökmotorn av databasen med webbsidor för att hitta resultatet på den sökning användaren har gjort och presentera detta som en lista med länkförslag.

Dessa sökresultat sorteras sedan per sida där de först listade resultaten är de som sökmotorn tror är närmst det som användaren söker efter. Sökmotorerna söker på Internet hela tiden för nya webbsidor och uppdaterar databasen baserat på nya eller ändrade sidor.

Exempel på spindelbaserade sökmotorer är Google, Bing med flera.

Katalogtjänster

En katalog använder mänskliga redaktörer för att bestämma vilken kategori en sajt tillhör, dom placerar webbsajten i specifika kategorier i katalogdatabasen. Redaktören kontrollerar sajten och rankar den baserad på informationen som hittas genom att använda ett antal för definierade regler. I många katalogtjänster så låter man ansvaret

Exempel på katalogtjänster är Yahoo (inkluderar även spindelinsamlad data sedan 2002), Eniro, Hitta

Hybrid sökmotorer

Hybrid sökmotorer använder så klart en kombination av spindel insamlade resultat med katalogbaserade resultat. Exempel är Yahoo och Google.

Meta sökmotorer

Meta sökmotorer tar resultatet från andra sökmotorers resultat och kombinera dem i en enda stora listning. Exempel på meta sökmotorer är: Metacrawler, Dogpile

Specialiserade sökmotorer

Dessa sökmotorer är utvecklade för att uppfylla kraven på ett specifik nich område. Det finns flera sådan som inkluderar t ex:

Shopping

Prisjakt
Pricerunner
Kelkoo

Lokalt sök

Eniro
Hitta
Comrett

Domän sök

– IIS
NameISP

Freeware & shareware sök

Tucows
CNET Download.com

Sammanfattningsvis är det viktigt att veta var du och ditt företag vill synas någonstans och även om Google idag är den helt dominerande sökmotorn i världen så finns det anledning att fundera på vilka andra sökmotorer som är relevanta för just din verksamhet.