Mobila betalningslösningar – vem segrar?

Facebooktwitterlinkedinmail

Mobila betalningslösningar  var ett aktuellt område när jag besökte butiksleverantörsmässan i Kista för några veckor sedan. Jag träffade då ett antal företag som jobbar med olika betallösningar och insåg då till fullo vilken maktkamp det är mellan ett antal olika spelare då det gäller nya betalsätt. De traditionella betalsätten, framförallt tillhandahållna via bankerna, utsätts nu för hårt tryck från många olika håll. Rent generellt kan man beskriva aktörerna som:

Traditionella: Inom detta segment framstår bankerna som de främsta och som försöker nu leverera en mobil betalningsmodell som användarna och framförallt handlarna kommer att tycka är tillfredsställande.

Kanalövertagare: Inom detta segment hittar vi operatörerna. Dom har infrastrukturen, dom har de finansiella musklerna och dom har betalningsströmmarna för att kunna hantera en mobil betalningslösning.

Leverantörsdrivna: Inom detta segment hittar vi aktörer som tidigare legat ett steg bakom bankerna men nu skulle kunna ta ett steg fram och vara konsumentens verktyg från debitering till fakturering och betalning utan någon mellanhand. Exempel: Visa, Mastercard

Nytraditionella: Här hittar vi aktörer som använder ny teknik men försöker docka mot gammal infrastruktur utan att slå sönder alla strukturer. Exempel: Payair, Paypal

”Disruptive”: Här hittar vi ett antal aktörer som agerar utifrån ett helt nytt affärstänk där nuvarande aktörer antingen blir marginaliserade eller är helt utanför värdekedjan. Exempel: SEQR och Klarna. För konsumenten innebär det en mängd olika betalningssätt som bygger på olika tekniker såsom mobiltelefoner, QR koder, NFC osv vilket gör att det inte är lätt som konsument att välja och samtidigt tror jag inte konsumenten kommer att vilja välja alla betalsätt. Det innebär att det kommer finnas vinnare och förlorare bland alla dessa initiativ.

mobilabetallösningar

 

Jag gör inte anspråk på att ha en komplett (eller fullständigt korrekt, är ju hur jag har uppfattat det) sammanställning av de nya betallösningarna så komplettera och rätta mig gärna genom att skicka ett mail till jonas.floren@delamaro.se.

WyWallet

Beskrivning: Är en digital plånbok som installeras i din mobil och som du sedan använder för att betala och föra över pengar med mobilen. Kan användas för betalning i butik, e-handel, småköp som bussbiljetter, toalettbesök samt överföring till annan person med WyWallet konto.

Fördelar: Konsumenten får alla inköp på sin mobilfaktura. Handlare får tillgång till marknadsföringskanal på samtliga mobiltelefoner hos en operatör.

Nackdelar: Innebär kostnader för konsumenten när det gäller vissa tjänster. Har fått kritik för att vara en tekniskt komplicerad lösning att använda. Användaren måste ha ett registrerat konto för att använda.

Kostnader:  WyWallet konto till WyWallet konto: 1 kr/transaktion. (gratis fram till siste juni 2013) WyWallet konto till bankkonto: 3 % av beloppet (gratis fram till siste juni 2013) För handlare kostar det 2 kr/transaktion + 2 % av köpbeloppet (obekräftad uppgift)

Kommentar: WyWallet har fått en tung start med mycket negativ publicitet. Innebär det att marknaden är uthållig nog?

PayPass/MasterPass

Beskrivning: Är både en digital plånbok för att kunna handla på nätet oavsett om du sitter vid en dator, surfplatta eller mobiltelefon men även ett sätt att via NFC handla i butik via ditt kreditkort eller mobiltelefon.

Fördelar: Stort känt företag bakom. Att välja IBM var aldrig fel på 70 talet. Inte fel att välja Mastercard.

Nackdelar: Framförallt kostnader för handlarna. Infrastrukturen har med all sannolikhet inte vara gratis att implementera och handlaren kommer få stå för dessa kostnader.

Kostnader: Inga kostnader för konsumenten. Under en uppstartsfas så innebär det inte hellre några kostnader för handlaren.

Kommentar:  Inga

Visa Paywave

Beskrivning: En NFC baserad lösning som för närvarande är för småbelopp (under 130 kronor/transaktion) som inte behöver underskrift eller pinkod.

Fördelar: Enkel och snabb lösning i butik Nackdelar: Begränsar möjligheterna eftersom gränsen för inköp är satt till lågt belopp.

Kostnader:  Ej angivna

Kommentar:  Känns som Visa inte har lika genomtänkt koncept som Mastercard.  

iZettle

Beskrivning: En kortlösning för små företag och privatpersoner. Är kanske inte en riktigt mobil betalningsmetod men konkurrerar med övriga på marknaden som ett alternativ till traditionella kortbetalningsmodeller.

Fördelar: Använd befintlig infrastruktur. 

Nackdelar: Löser inte e-handelns utmaningar.

Kostnader: 2,75 % per transaktion får handlaren betala.

Kommentar: Inga

Payair

Beskrivning: Har valt att först fokusera på online butiker och har fått till ett bra antal stora kunder såsom Webhallen, Siba, Eventim med flera. Man har även börjat bygga ett tungt nätverk av partners och breddar sig nu mot andra delar av marknaden som restauranger och fysiska butiker.

Fördelar: Enkel lösning för användaren, QR koder och telefon.

Nackdelar: Förändrar inget i grunden eftersom samma spelare är med i värdekedjan.

Kostnader: saknar uppgift

Kommentar: Vet inte vilken drivkraft handlarna har för att implementera Payair men framförallt handlar det nog om att skapa en lägre tröskel för att genomföra ett köp.

PayPal

Beskrivning: Levererar Mobile Express Checkout, som är en appversion av Paypals online-betalningstjänst Paypal Express Checkout.

Fördelar: Lösningen sparar användarnas uppgifter och man använder bara e-postadress och personligt valt lösenord för att genomföra köp utan att dela med sig av kort eller bankuppgifter.

Nackdelar: Förändrar inget i grunden eftersom samma spelare är med i värdekedjan.

Kostnader: 1,9-3,4% + 3,25 kr av försäljningsbeloppet.

Kommentar: Baserat på konkurrensen: kommer PayPal få en betydande marknadsandel i Sverige?

Swish

Beskrivning: Är ett samarbete mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Använder sig av användarens telefonnumer som identifierare och överföringsbärare för att i realtid flytta pengar mellan konton.  Är fokuserad på att flytta över pengar mellan privatpersoner men varför begränsa där?

Fördelar: Bred uppslutning från bankerna gör att det finns mycket resurser att lägga på marknadsföring. Enkelt att använda.

Nackdelar: Varför endast privatpersoner? Höga kostnader?

Kostnader: Olika för olika banker. Priset verkar ligga runt 1-1,5 kr per transaktion.

Kommentar: Frågan är om behovet är tillräckligt stort för att detta skall bli en succé och varför inte använda samma app för butiksköp?

Bart

Beskrivning: Swedbanks mobila betalningslösning i butik genom scanning av qr-kod via app.

Fördelar: Bygger på en QR kod baserad lösning som liknar andras. Enkel hantering.

Nackdelar: Fungerar för närvarande bara inom ett begränsat antal butiker. Varför skall jag välja en bankspecifik betalningslösning och inte en generisk?

Kostnader: saknas

Kommentar: Förstår inte strategin att som ensam bank ta fram en mobil betalningslösning.

Klarna

Beskrivning: Fakturabetalning på nätet. Har idag en väldigt stor penetration inom e-handeln.

Fördelar: Trygg lösning. Handla mot faktura är inget nytt utan traditionellt sätt att betala.

Nackdelar: Saknar lösning för fysiska butiker.

Kostnader: Aviavgift från butiken får konsumenten betala. Butiken betalar upp till 2 995 kronor i startavgift och därefter en månadskostnad om 299 kronor/månad samt en transaktionsavgift om 2,95 % + 11,90 kronor/faktura

Kommentar: Jag ser egentligen inga problem med att även börja implementera i fysisk handel. Dvs handla mot faktura i butik. Om jag har ett klarna konto, ange ditt konto i butik och få en faktura istället för att betala.

SEQR

Beskrivning: QRkoder och NFC lösning för handel i fysisk butik och på nätet.

Fördelar: Enkel och snabb lösning i köpsituationen.

Nackdelar: Har ingen bra koppling till ett bankkort eller kreditkort. Vilket också kanske är en fördel.

Kostnader: Halva kostnaden mot traditionella kortbetalningsmodeller

Kommentar: SEQR försöker bryta de traditionella aktörernas affärsmodell vilket gör att dom upplevs som ett hot av banker och VISA/Mastercard om dom får stor framgång med sin lösning.

Publicerad i IT

En reaktion till “Mobila betalningslösningar – vem segrar?”

  1. Pingback: Den digitala kampen om bankkunder trappas upp - Delamaro Consulting

Kommentarer är stängda.