Kommer Google Shopping till Sverige?

Facebooktwitterlinkedinmail

Fortfarande finns det ingen kommunikation från Google att Google Shopping kommer lanseras i Sverige men med tanke på Google den 15e november 2012 kommunicerade att Google Shopping skall lanseras internationellt och man redan har lanserat i länder såsom Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Japan, Italien, Spanien, Nederländerna, Brasilien, Australien, Schweiz och Tjeckien så är det ju ganska troligt att detta även kommer ske på de skandinaviska marknaderna.

Vad är då Google Shopping?

Enligt Google så är det inte bara enbart ett produktsök utan även en möjlighet att utvärdera vilka produkter man är intresserad av, man kan skapa inköpslistor(Shortlists) som kan delas och diskuteras med sina vänner osv, det är vidare en prisjämförelse om Google har matchat produkterna på rätt sätt.

Google Shopping möjliggör för användarna att se uppdaterad produkt information från e-handlare. E-handlarna levererar en feed till Google Shopping och betalar varje gång någon klickar sig vidare till deras sajt.

Genom att produktinformationen kommer uppdaterat till Google så kan man visa aktuella priser, erbjudanden och lagerstatus.

Vilka butikers priser som visas beror på vilket pris man är beredd att betala per klick och relevans.

Vad innebär Google shopping för mitt vanliga sökresultat på Google?

Det organiska söket kommer att bli mindre synligt eftersom det blir mer annonsytor, förutom AdWords kommer nu Google Shopping att synas på sökresultaten längst upp till höger.

Vad kommer det att kosta?

Man kommer betala enligt så kallad ”Paid inclusion” vilket innebär att man betalar för att få möjlighet att synas men det finns ingen garanti för att man syns utan det avgörs av vilket pris man är beredd att betala för trafiken. Betalningen är per produktnamn och inte på nyckelord som det är på AdWords.

Vad innebär Google Shopping mer?

Förutom själva produktlistningen kommer ett antal andra Google produkter att användas för att kunna lyfta fram er butik ytterligare (observera att tjänsterna endast är lanserade i USA eller på ett begränsat antal marknader än så länge):

Google Trusted Stores  är ett sätt att lyfta fram butiker som säkra att handla från på samma sätt som Trygg e-handel eller ehandelsertifiering är ett liknande sätt att få kunden att känna sig säker i sin relation till butiken man väljer att handla från.

Google Trusted Stores utgår från olika prestationskriterier som utgår från två dimensioner: Leverans mätetal och Kundsupport mätetal.

Konsumenten kan även välja (utan kostnad) att få upp till 1 000 USD i inköpsskydd.

Google Trusted store symbolen kommer sedan visas för butiken i Google AdWords annonser och i Google Shopping resultatrutan, dvs ett sätt för er som butik att lyfta fram er ytterligare i sökresultaten.

Google Promotions är ett sätt att lyfta fram butikens erbjudanden på Google Shopping, Google Maps och på Google Offers.

Google Catalogues möjliggör att man även kan handla ur en katalogliknande produkt där man efter att ha laddat upp sin produkt feed kan göra drag and drop på olika katalogsidor där respektive produkt finns. Innebär att det nu går att handla direkt från kataloger också.

Google Wallet är Googles betaltjänst för konsumenter att handla på nätet.

Google Checkout är Googles integration i webbutiker för att låta kunderna kunna handla med Google Wallet. Google Wallet symbolen används sedan både på butikens hemsida men även i Google Shoppings sökresultat.

Google Offers är Googles motsvarighet till Groupon eller Lets Deal och är också integrerad med Google Shopping för att man även skall kunna lyfta fram erbjudanden via denna tjänst.
Google Shopper är Googles mobil applikation för shopping som är en integrerad del av eco systemet kring Google Shopping.

Google Shopper är Googles app för shoppping där tanken är att både fungera online och offline.

Google 360 product images är Googles app för att få fram bra bildmaterial till butikens produkter för att användas på Google Shopping.

Konsekvenser för e-handlare?

Att vara listad på Google Shopping innebär ett krav på att kunna leverera en Google Product Search data feed. Har man ingen möjlighet att ta fram en sådan så kommer butikens produkter inte kunna att listas.
I feeden krävs det vidare att man kan tillhandahålla sina bud för klicken på olika produkter.

Små handlare kommer få det tufft att anpassa sig snabbt nog. Ett alternativt är att gå via prisjämförelsetjänsterna som också kommer att kunna lista sig på Google Shopping. (kan i princip ses som en outsourcing av ens köpta Google trafik)

Produkterna i feeden syns bara på produktsökningar (ex ”Sony Xperia”) men inte på kategorisökningar (”Mobiltelefoner”) vilket gör att det fortfarande finns ett behov av att synas på dessa sökord om de ger bra konvertering.

I kombination med att det organiska söket blir mindre del av den totala informationen på en sökresultat sida så tror jag att det kommer att bli dyrare att synas på Googles sökresultatsidor med avseende på produkter. Detta får man också ta hänsyn till när man väljer strategi.

Det kommer vara mycket jobb att hantera för e-handlarna att synas på första plats även på Google Shopping, går det att räkna hem vinsterna?

Konsekvenser för prisjämförelsetjänsterna?

Helt klart kommer Google Shopping bli en tuff konkurrent till prisjämförelsetjänsterna. Idag får dom en stor del av sin trafik från Google och satsar mycket resurser både på att synas i det organiska söket samt att köpa Google AdWords på ett stort antal sökord.

Vidare kommer det bli någon av kanalkonflikt: Skall prisjämförelsetjänsterna satsa på att synas i AdWords annonserna för produktsökningar eller att synas på Google Shopping eller både och vilket innebär att kostnaden per klick kommer bli relativt hög? Tror att det krävs lite tester och utvärderingar för att hitta vad som är bästa vägen för varje butik.

Det stora hotet är dock att stora återförsäljare skulle få för mycket ut av Google Shopping och på det sättet inte vara beredda att betala nuvarande klickpriser på prisjämförelsetjänsterna eller alternativt ännu värre, hoppa av som betalande butik. Detta skulle erodera prisjämförelsetjänsterna inifrån, i och med att det finns mindre länkar att klicka på så minskar kundnyttan vilket innebär att besökarantalet går ner vilket leder till att både klick och annonsintäkter går ner.

Möjligheterna ligger i att om man som prisjämförelse lyckas kommer högt upp i Google Shopping så kommer man få väldigt mycket data som kan användas för att strömlinjeforma sitt erbjudande ytterligare.

Det som talar mot Google Shopping är det som alltid har varit problem med automatiskt skapade prisjämförelser, kvaliteten. Eftersom tjänsten skapas automatiskt så kommer det finnas matchningsproblem mellan olika produkter vilket innebär att samma produkt kommer dyka upp flera gånger i sökresultatet vilket gör det svår överskådligt för konsumenterna. Här har prisjämförelsetjänsterna en helt annan nivå på sin kvalitet. Även om man vill göra filtreringar på många olika egenskaper så har många prisjämförelsetjänster bättre djup.

Konsekvenser för konsumenten?
Google Shopping tänker mobilt från början och i och med Google Shopper så får man en bra produktsökfunktion även via mobiltelefonen. Vidare så kommer man kunna knyta ihop online och offline shopping på ett sätt som ingen prisjämförelsetjänst är i närheten av.

Om Google Shopping lyckas med en tillräckligt bra kvalitet på sina sökresultat så innebär det att man för många konsumenter kommer ta över rollen som prisjämförelsesajterna har idag: att hjälpa konsumenten att välja rätt produkt från rätt butik.

Detta innebär att man som konsument inte kommer behöva besöka flera olika sajter för att få fram denna information utan man använder Google för att sedan går direkt till vald butik.

Sammanfattning

Jag tycker att Google Shopping är första gången som Google verkligen utmanar prisjämförelsetjänsterna på produktjämförelser. Det är viktigt att prisjämförelsetjänsterna och butikerna följer utvecklingen noga, utvärderar tjänsterna och agerar utifrån slutsatserna för att få så bra nytta som möjligt och även för att positionera sitt erbjudande i förhållande till tjänsten.

Som konsument ser jag fördelarna med att bara använda mig av Google för att hitta vilka produkter som jag är intresserad av men om man inte lyckas hålla en bra kvalitet så kommer prisjämförelsetjänsterna fortfarande ha en marknad.

Källor:
http://searchenginewatch.com/article/2182079/3-Reasons-Why-the-New-Google-Shopping-is-Bad-for-Ecommerce-Merchants
http://www.google.com/ads/shopping/retail-solutions.html
http://searchengineland.com/google-product-search-to-become-google-shopping-use-pay-to-play-model-122959
http://www.csestrategies.com/cse/2012/07/more-google-shopping-news-comparison-shopping-engines-are-in-the-mix.html
http://adwords.blogspot.se/2012/11/google-shopping-goes-global.html
http://support.google.com/faqs/answer/2987537?hl=en
http://www.cpcstrategy.com/blog/2012/06/google-trusted-stores-a-potential-game-changer-in-ecommerce/
http://www.searchenginejournal.com/a-crash-course-in-the-new-google-trusted-stores-program/45505/
http://techcrunch.com/2012/10/18/google-launches-promotions-on-google-shopping-enables-distribution-to-google-offers-maps-on-android/

Publicerad i IT