Flash eller GIF banners?

Facebooktwitterlinkedinmail

Man kan tycka att en interaktiv banner borde väcka mer intresse hos besökaren genom att dom kan göras interaktiva, rörliga och flerdimensionella än vad en statisk GIF banner kan göra.

Min erfarenhet från att ha satt upp flera hundratals banner kampanjer genom åren pekar dock på det motsatta:

En enkel banner, med ett tydligt budskap, helst ett produkt erbjudande med ett attraktivt pris, ger betydligt bättre klickfrekvens och därmed konvertering.

Vidare så är det mycket enklare att testa olika alternativa budskap och erbjudanden om man kör statiska annonser som roteras och sedan byts ut efterhand som man får resultat från kampanjen. Dvs en banner med sämre konvertering kan bytas ut mot en annan som kanske ger högre konvertering.

Konverteringen på bannern är ju givetvis även beroende på i vilken kontext som den visas och en specifik relevant placering ger högre konvertering än att köra en banner på Run of Site eller via affiliate nätverk.

För en banner med 100 % Share of Voice (dvs alla visningarna på banner placeringen) på en specifik placering så skulle en riktlinje för konvertering vara enligt min erfarenhet:

0,2-0,4 % Click Through Rate (CTR): OK konvertering

04,-0,6 % CTR: Bra konvertering

0,6-0,8 % CTR: Mycket bra konvertering

>0,8 %  CTR: Var riktigt nöjd. 🙂

Dessa riktvärden gäller alltså specifika placeringar och inte Run of Site eller liknande där man får förvänta sig betydligt lägre CTR.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.