Digitala trender 2014

Facebooktwitterlinkedinmail

Bättre sent än aldrig så kommer här vad jag ser som digitala trender 2014. De är ej listade i någon specifik ordning.

Digitala trender 2014 – 1. Kompetentare köpare

Trend från 2013 som kommer fortsätta. Fortfarande har alldeles för få företag kompetens att köpa digitala tjänster men det kommer att fortsätta förbättras under 2014.  Vi kommer se fler personer som har titlar som Chief Digital Officer, Director of Content osv.

Digitala trender 2014 – 2. Bi lösningar gör sitt intåg även inom Ehandel

I slutet av 2013 kom flera signaler på att Business Intelligence och buzz words som Big Data kommer fortsätta vara stort under 2014. Data blir mer och mer viktigt och den som har mest och bäst data kan fatta de bästa besluten  om sortiment och om positionering.

Digitala trender 2014 – 3. Utslagningen av mobila betalningsplattformar kommer hända

Trots att jag trodde att utslagningen av mobila betalningsplattformar skulle ske redan 2013 så såg vi det aldrig. Tror dock att detta kommer ske under 2014.

Digitala trender 2014 – 4. Flyktiga sociala medier

Fler och fler signaler kommer på att Facebook har börjat stagnera. Vad kommer istället? Har svårt att tro att ungdomarna kommer nöja sig med Snapchat. Finns redan alternativ såsom Whisper, Impossible, Mobli, Nextdoor eller Shots . Tror vi kommer se fler och fler anpassade flyktiga nätverk som finns 1-2 år. Detta innebär att det blir viktigare och viktigare för marknadsförare att följa med vad som händer inom sociala nätverk och inte spendera pengar där det redan är för sent. 

Digitala trender 2014 – 5. Förändrade sätt att konsumera TV

Under 2013 såg vi flera exempel på förändrade sätt att titta på TV (Magine, Viaplay, Netflix) där strömmad TV över Internet slog igenom. Jag tror denna trend kommer fortsätta och att vi kommer se helt andra värdekedjor inom TV under 2014 där både nya och befintliga spelare kommer hitta nya intäktsströmmar. Vi kommer även se flera förlorare t ex kabel TV leverantörerna.

Digitala trender 2014 – 6. Privatekonomi på nätet

Under 2013 lanserades flera nya tjänster inom privatekonomiområdet och Schibsted köpte Compricer och breddade användningen av sitt SpID. Tror att trenden inom privatekonomiområdet kommer fortsätta under 2014

Digitala trender 2014 – 7. Konsumentmakt

Tror vi kommer se fler och andra typer av exempel än Hasan Sayeds köp av Tweets för att påverkar företag och andra organisationer.  Konsumentmakten kommer fortsätta öka under 2014.

Digitala trender 2014 – 8. Personligt varumärke

Jag tror att fler och fler under 2014  kommer bli mer medvetna om sitt personliga varumärke och att man inte kommer acceptera att företag använder detta i sin marknadsföring utan att betala för det. Jag tror vi kommer se lösningar inom detta område under 2014 där värdet av mitt personliga varumärke kan omvandlas till pengar, poäng eller varor.

Digitala trender 2014 – 9.  Leverans samma dag

Inom e-handel så tror jag det kommer bli vanligare under 2014 men leverans samma dag som beställning. Finns redan flera exempel på detta i USA men även sajter som Fancy erbjuder detta i Sverige redan idag.

Digitala trender 2014 – 10. Appar kommer att ersättas av Responsive lösningar

Under 2013 byggdes många responsiva sajter och under 2014 kommer vi även se att fler och fler företag byter ut sina appar mot responsivt byggda sajter istället. Det kostar för mycket att underhålla flera plattformar och det kommer bli tydligare fokus på att leverera kundvärde. Det gör vi inte genom att jobba med flera olika plattformar.

En reaktion till “Digitala trender 2014”

  1. Pingback: Swedbank lägger ner Bart - digital trend 2014 bekräftad - Delamaro Consulting

Kommentarer är stängda.