Digitala trender 2014 – uppföljning

Facebooktwitterlinkedinmail

Ännu ett år har gått och det är dags (lite sent) att följa upp mina förväntande digitala trender 2014.

Jag definierade 10 trender inför 2014:

  1. Kompetentare köpare
  2. Business Intelligence gör sitt intåg inom E-handel
  3. Utslagningen av mobila betalningsplattformar kommer hända
  4. Flyktiga sociala medier
  5. Förändrade sätt att titta på TV
  6. Privatekonomi på nätet
  7. Konsumentmakt
  8. Personligt varumärke
  9. Leverans samma dag
  10. Appar kommer ersättas av responsiva webblösningar

Om vi börjar med de trender som jag tycker har bekräftats så är det flera. Business Intelligence inom E-handel har verkligen slagit igenom och det kommer bara fortsätta under 2015 och vi kommer se ännu smartare användning av data och även samarbete kring data.

Ello lanserades under året i Beta version och jag har provat tjänsten något men den känns fortfarande rätt tunn: få användare, betydligt mindre funktionalitet. Frågan är om den utlovade annonsfriheten kommer göra att många användare ansluter sig. Snapchat har under 3 år vuxit till ett av de mest använda sociala medierna bland unga medan många i min ålder (inklusive mig själv) har lite svårt att förstå storheten i att skicka en bild som sedan destruerar sig själv inom ett visst antal sekunder men faktum är att det attraherar flera yngre målgrupper.

Sättet vi konsumerar TV på har fortsatt förändrats och idag tittar vi på TV mer än 4 timmar per dag (Journalisten,MMS) och det är en tydlig förskjutning till streamad TV och play tjänster. Detta tror jag bara kommer fortsätta.

Privatekonomitjänster på nätet fortsätter att öka. Det kan vara allt från att hålla koll på din ekonomi eller som det senaste jag har noterat att IKANO bank lanserar Sparaihop som är en app för gemensamt sparande.

Vissa trender har blivit delvis bekräftade. Tycker fortfarande att det behövs kompetentare köpare av digitala tjänster men det har ändå börjat gå tydligt mot att arbetsgivare har börjat söka kompetensen, det blir fler och fler utbildningar som fokuserar på området och det är bara en tidsfråga inom vi kommer digitalt ansvariga på våra företag eller att hela företagsledningen är kompetenta inom området.

Jag tycker mig notera att fler och fler blir medvetna om sitt personliga varumärke och vilket värde det har. Finns fortfarande dock lång väg att vandra innan vi slutar gå med på att vårt namn utnyttjas gratis i marknadsföring mot mina vänner på t ex Facebook.

Leveranser samma dag har inte blivit verklighet i den utsträckningen som jag trodde. Kostnaderna är fortfarande för höga men både Google och Amazon håller på och tittar på nya distributionssätt men även i Sverige pågår det experiment som t ex i Hammarby Sjöstad.

Appar har delvis ersatts av Responsive lösningar och jag tror att detta kommer fortsätta. Fler än jag börjar bli trötta på att alltid behöva uppdatera appar på sin telefon eller surfplatta. Det skall bara fungera utan att jag skall behöva uppdatera något så trenden kommer fortsätta.

I början av året meddelades att Bart och jag trodde det bara var början på vad vi skulle se men det har inte riktigt hänt det jag trodde. Dessutom har Apple lanserat sin tjänst Apple Pay så det finns ingen tydlig trend här och vem som kommer vinna det mobila betalningsplattformskriget återstår att se under 2015 men jag tror det kommer mycket under detta året.

Till min besvikelse så har vi inte riktigt sett en ökning av konsumentmakt på nätet även om vi ser enskilda fall här och där. Ett viktigt område där det kommer diskuteras mycket under de närmsta åren är när det gäller Internet of Things. Det finns redan idag ett antal Open Source initiativ inom området men alla de stora såsom Apple, Google, Samsung och Microsoft har egna agendor kring detta och vi har nog inte sett hela bilden av dessa tankar ännu men det kommer troligen klarna under 2015.

Sammanfattningsvis så är det relativt svårt att förutse vad som skall hända men det går ändå att se ett antal trender.