Collector Swedish Open: paneldebatt om mobila betalningar

Facebooktwitterlinkedinmail

Torsdagen den 18/7 2013 under Collector Sweden Open fick jag möjlighet att lyssna på en mycket bra paneldebatt anordnad av Collector rörande mobila betalningar: ”Digital. Viral. Betal. Smarta val! Hur betalar vi i framtiden?”.

I panelen deltog Caroline Johansson – Nordisk Marknadsdirektör Dustin, Greger Hagelin VD för och grundare av Wesc, Jarno Vanhatapio, grundare av Nelly, e-handelsexpert, Christer Björkin, Vd IDG, Peter Fredell, VD i och delägare av Seamless, Peter Fellman, Chefredaktör Di. Moderator var Pingis Hadenius, Publisher, föreläsare och grundare till Economista AB.

Några iakttagelser:

* DI säger sig inte minska print delen i motsats till stora delar av media branschen

* Wesc största kunder är de stora e-handlarna. Inte de fysiska butikerna.

* Stora returproblem inom e-handel. Wesc säger sig ha 5% men många av dom etablerade e-handlarna har upp till 30%

* Flera paneldeltagare pekade ut 3D Secure som ett hinder för ehandel men enligt mig handlar det mer om hur det har implementerats av respektive bank. För banker som arbetar med BankID och mobilt BankID så upplever inte jag det som ett problem utan det är nog värre för kunder till banker som fortfarande använder separat säkerhetsdosa.

* Di: hälften av trafiken till deras webbsida kommer från mobila enheter

* Är viktigt i framtiden att agera som goda och snälla publishers. Annonsaffären minskar för alla aktörer så betalt innehåll blir livsviktigt för alla aktörer

* Det är problem att få betalt av konsumenter och mellanled och det skiljer sig mycket åt för olika marknader

* Det framfördes tankar om att det inte räcker att vara billigast. Baserat på mina erfarenheter från Prisjakt stämmer detta. Konsumenterna som valde vilken butik dom vill handla från tittade även på saker som: lagerstatus (dvs viktigt att ha varorna i lager), fraktkostnad (om inte fraktfritt så skall fraktkostnaderna tydligt framgå), varumärkeskännedom (konsumenten tenderar att välja att handla från en e-handlare de känner till) och förtroende (genom att få omdömen från kunder som sedan rekommenderar e-handlaren byggs ett förtroende för butiken som är svårt att skapa med traditionell marknadsföring). Tror framförallt den sistnämnda kommer bli ännu mer viktigt och ännu mer personligt. Vi litar mer på våra vänner än på på vem som helst.

* Varför vill e-handlare ha många produkter? Att skapa en transparens för konsumenten är viktigt för e-handlaren men inte lika viktigt för varumärkesägaren.

* Vi kommer få en andra våg av konsumenter som kommer kunna ehandel från grunden. (dagens 14 åringar)

* Tror att segmenterade e-handlare blir viktigare och viktigare, dvs e-handlare som är experter på en viss nisch.

* Aggregering av innehåll blir viktigare för sajter såsom Nelly som har produkter som man inte enbart köper på egenskaper utan mer utifrån emotionella behov.

* Ehandel är bara ytterligare en kanal och skall ses som ett komplement.Det är svårt att tjäna pengar på nätet om man inte har volym eller nisch.

* Behovet av showroom diskuterades och enligt mig beror nyttan väldigt mycket på produktkategori. För emotionella produktkategorier är det viktigare än för egenskapsbaserade produktkategorier.

Hur lyckas man med e-handel?

* Viktigt med bra kundtjänst
* Att nå ut till kunderna: hitta kanaler
* Kunden måste gilla sin ehandlare
* Handlar om att vara nära kunden

Betallösningar
En dimension som jag inte tycker diskuterades tillräckligt är den roll som Collector, Klarna och SEQR spelar i att förändra den dominerande värdekedjan inom betallösningar som jag har skrivit om tidigare: ”Mobila lösningar, vem segrar?”. Jag anser att det är den viktigaste dimensionen: skapa konkurrerande betallösningar till existerande överprissatta tjänster från banker och Visa/MasterCard.

Under debatten togs även Schibsteds misslyckade ehandels försök upp men deras senaste initiativ SPiD diskuterades inte. Baserat på att Schibsted har en stor andel av all internet trafik i Sverige så kommer detta bli ett konkret hot till övriga nätbaserade betallösningar på sikt om Schibsted lyckas med implementationen av SPiD. Vidare kan man se Schibsteds vision genom att kombinera SPiD med sina tjänster i följande film.

Ur ett annonsperspektiv kommer detta kunna bli en fantastiskt tjänst om man tänker utifrån segmenentering av målgrupper.

Avslutningsvis skall Collector ha ett stort tack inte bara för paneldebatten utan även för val av gåvor till paneldeltagarna (bidrag till handinhand.nu) som jag tyckte var ett bra initiativ som fler bör ta efter.